Jak zwiększyć efektywność procesów kompletacji zamówień? Odsłaniamy kulisy skutecznych rozwiązań
Kompletacja zamówień to serce operacji magazynowych – to właśnie od niej zależy, jak szybko, precyzyjnie i w sposób optymalny kosztowo towary trafią w ręce klientów. Choć może się wydawać, że to tylko prosty proces polegający na zebraniu właściwych produktów, w rzeczywistości kryje się za nim cały szereg procesów, decyzji i technologii, które razem tworzą efektywny, a przy tym elastyczny system. Robert Osiński, Kierownik Projektu w Logifact-Systems, dzieli się doświadczeniami i praktycznymi wskazówkami, jak usprawnić kompletację zamówień, aby magazyn działał jak sprawna, dobrze zorganizowana maszyna.
Robert Osiński
Kierownik Projektu
w Logifact-Systems
Na czym polega kompletacja zamówień i dlaczego jest tak ważna?
Kompletacja zamówień polega na zebraniu wszystkich produktów potrzebnych do realizacji konkretnego zlecenia klienta. Choć brzmi to prosto, cały proces kompletacji towarów obejmuje marszruty pracowników po magazynie, odnajdywanie odpowiednich towarów, sprawdzanie jakości i ilości, a następnie przygotowanie ich do dalszych etapów – pakowania, etykietowania i wysyłki. To właśnie na tym etapie ważą się losy satysfakcji klientów, wydajności pracy magazynierów oraz rentowności całej operacji. Szybsza, tańsza i dokładniejsza kompletacja to mniejsze koszty, szybsze terminy dostaw oraz mniej reklamacji.
Dobór metody kompletacji – klucz do sukcesu
Istnieje wiele metod kompletacji, a wybór odpowiedniej zależy od charakteru magazynu, asortymentu oraz struktury zamówień. W klasycznym podejściu, tak zwanej kompletacji pojedyńczego zlecenia, pracownik magazynowy skupia się na jednym zamówieniu, przemierzając cały magazyn. To rozwiązanie bywa skuteczne przy większych zamówieniach, lecz np. w przypadku e-commerce, gdzie dominuje wiele małych zamówień, lepiej sprawdzają się inne metody, polegające na kompletacji wielu zamówień w jednej drodze pokonywanej przez pracownika, czyli „multi order picking”.
Oczywiście to nie koniec – istnieje wiele innych metod kompletacji towarów, takich jak np. kompletacja zleceń jednosztukowych, kompletacja z wykorzystaniem sorterów automatycznych, kompletacja w sekcjach, kompletacja z wykorzystaniem strefy cross-dockingu, Pick to Light, Put to Light itp.
Najczęściej stosowane rodzaje kompletacji zamówień w magazynie:
Kompletacja pojedynczego zlecenia:
Pracownik magazynowy w trakcie pokonywania jednej drogi po magazynie koncentruje się na realizacji tylko jednego zlecenia. Choć jest to rozwiązanie niezbyt efektywne przy małych zamówieniach, znajduje zastosowanie w przypadku tych dużych, gdy trudno byłoby połączyć kilka obszernych zamówień i kompletować je w jednym przejściu przez magazyn.
Kompletacja zamówień jednosztukowych:
W przypadku zamówień, w których klient złożył zamówienie na wyłącznie jedną sztukę jednego produktu optymalnym rozwiązaniem jest agregacja wielu zleceń (nawet kilkudziesięciu) w jedno zadanie kompletacyjne. W efekcie w ramach pokonania jednej drogi po magazynie zbieramy towary na potrzeby bardzo wielu zleceń. Przypisanie poszczególnych produktów do konkretnych zamówień następuje dopiero na etapie pakowania, podczas realizacji procesu kontroli wyjściowej. Metoda ta doskonale sprawdza się w magazynach branży e-commerce.
Multi Order Picking:
Metoda ta jest stosowana w przypadku zleceń, w których występuje więcej niż jeden produkt/sztuka, lecz zlecenia te obejmują niewielką liczbę pozycji. W trakcie jednej trasy pracownik kompletuje kilka lub kilkanaście zamówień jednocześnie, na bieżąco (zwykle przy wsparciu systemu WMS) przyporządkowując zebrane produkty do właściwych jednostek/pojemników kompletacyjnych. Podobnie jak w przypadku kompletacji zleceń jednosztukowych metoda ta doskonale sprawdza się w magazynach branży e-commerce.
Kompletacja zamówień z wykorzystaniem sorterów:
Proces kompletacji zamówień opiera się na dwustopniowym podejściu: najpierw zbiorczo zbierane są wszystkie produkty potrzebne do różnych zamówień, a następnie – podczas pakowania – sortowane i przypisywane do konkretnych zleceń.
Kompletacja zamówień strefowa/w sekcjach:
W magazynach o wielopoziomowych konstrukcjach, np. z antresolami, kompletacja zamówień może być podzielona na sekcje lub strefy. Każda z nich odpowiada za część zamówienia. Po skompletowaniu towaru w jednej sekcji, jednostka kompletacyjna przekazywana jest (najczęściej z wykorzystaniem przenośników automatycznych) do sekcji kolejnej, gdzie proces kompletacji zamówienia jest kontynuowany, aż zamówienie zostanie w pełni skompletowane.
Kompletacja zamówień z wykorzystaniem cross-dockingu:
Metoda ta zakłada kompletację towarów, które nigdy nie trafiają do klasycznych stref składowania. Towary niemal bezpośrednio po przyjęciu do magazynu są kierowane do wysyłki. Pozwala to skrócić czas i obniżyć koszty magazynowe, ponieważ produkty nie podlegają składowaniu.
Pick to Light / Put to Light:
To sposób kompletacji wykorzystujący sygnalizację świetlną, ograniczający konieczność używania terminali ręcznych. Przy metodzie Pick to Light lampki pry konkretnych lokalizacjach magazynowych podświetlają się, wskazując produkt do pobrania. W metodzie Put to Light natomiast podświetla się odpowiednią jednostkę kompletacyjną (np. pojemnik na wózku), do której należy odłożyć właśnie zebrany artykuł. Obie technologie ułatwiają i przyspieszają proces kompletacji w magazynie, minimalizując ryzyko błędów.
Technologie na straży efektywności
Obecnie trudno wyobrazić sobie nowoczesny magazyn bez wsparcia technologii. Systemy WMS potrafią w inteligentny sposób grupować zamówienia, uwzględniając terminy realizacji, strukturę produktów oraz dostępność zasobów. Dzięki temu trasy kompletacyjne stają się optymalne, magazynierzy nie muszą kluczyć między regałami, a zestawiane priorytety pozwalają realizować pilne zamówienia szybciej.
Zastosowanie systemów typu Pick to Light czy Put to Light zwiększa precyzję, wskazując magazynierom dokładne lokalizacje towarów i docelowe pojemniki lub palety. Nowoczesne rozwiązania integrują się z automatyką magazynową, robotami mobilnymi czy sorterami, a także uwzględniają reguły kompletacji, takie jak układanie ciężkich przedmiotów na dnie jednostki kompletacyjnej, co przekłada się na komfort pracy oraz bezpieczeństwo operacji.
Rozmieszczenie i obrotowość towarów – niewidzialni bohaterowie efektywności
W optymalizacji kompletacji liczy się nie tylko metoda i technologia, ale także samo ułożenie towarów. Produkty o wysokiej rotacji powinny znaleźć się w łatwo dostępnych lokalizacjach. Jeżeli w magazynie występują produkty ciężkie, od których należy rozpocząć proces kompletacji, ponieważ docelowo nie mogą znaleźć się na szczycie jednostki kompletacyjnej, to również należy odpowiednio rozlokować je w magazynie, aby nie zaburzały ścieżki kompletacji towarów. Wszystko to poprawia ergonomię i skraca łączny czas realizacji zamówienia.
W niektórych sytuacjach efektywność można zwiększyć przez rozdzielenie dużych zamówień między kilku pracowników, którzy działając równolegle, szybciej skompletują całe zlecenie. Z kolei w branży e-commerce, gdzie królują małe zamówienia, agregacja wielu zleceń w jedną operację zbierania jest wręcz nieodzowna, jeśli chcemy osiągnąć najwyższą wydajność.
Efektywność kompletacji zamówień to przewaga konkurencyjna
Najlepsze praktyki kompletacji zamówień wpływają nie tylko na wewnętrzne funkcjonowanie magazynu, ale mają znaczenie strategiczne. W czasach rosnących oczekiwań klientów i coraz krótszych terminów dostaw, firmy które są w stanie szybko i precyzyjnie realizować zamówienia, budują trwałą przewagę konkurencyjną. Wpływa to na wizerunek marki, skłonność klientów do powrotu i generuje pozytywne opinie, co w dobie mediów społecznościowych jest na wagę złota.
Efektywna kompletacja zamówień to dzisiaj absolutna konieczność. Dzięki odpowiednim metodom, technologiom i decyzjom organizacyjnym można sprawić, że magazyn stanie się sprawnym, wydajnym i przyjaznym środowiskiem pracy, a klienci otrzymają zamówienia szybko i bezbłędnie – dokładnie tak, jak tego oczekują.
Zapytaj eksperta Logifact o kompletację towarów w magazynie
Jeśli zastanawiasz się, jak dobrać metodę kompletacji, jak optymalnie rozmieścić towary czy jakie technologie będą najlepiej współpracować z Twoim systemem WMS, warto skonsultować się z ekspertami. Specjaliści Logifact pomogą przeanalizować specyfikę magazynu, potrzeby klientów i dostępne zasoby. W rezultacie pomożemy wdrożyć rozwiązania, które poprawią wydajność, zredukują koszty i sprawią, że klienci będą zadowoleni i chętniej powrócą w celu dokonania kolejnych zakupów.