Logistyka e-commerce – wyzwania w gorącym okresie przedświątecznym
Dla właścicieli sklepów internetowych, przedstawicieli szeroko pojętej branży e-commerce i pracowników magazynów listopad i grudzień stanowią jeden z najbardziej wymagających okresów w całym roku.
Okres przed Black Friday i Świętami Bożego Narodzenia bez cienia przesady można uznać za najbardziej kluczowy w praktycznie każdej strategii promocji i sprzedaży przedsiębiorstw oferujących sprzedaż produktów i usług B2C (czyli sprzedaż do tzw. klienta końcowego). Zainteresowanie zakupami – nie tylko offline, ale i online – rośnie wówczas gwałtownie, a konieczność zaspokojenia tego popytu stanowi ogromne wyzwanie organizacyjne… również w kontekście zarządzania magazynem.
Wyższy wolumen zamówień e-commerce
W okresie Black Friday i przed świętami, liczba zamówień online gwałtownie rośnie. W praktyce oznacza to większą liczbę procesów do obsłużenia. Dla pracowników magazynowych oznacza to więcej pracy, a dla kierowników magazynu – konieczność jeszcze uważniejszej kontroli i nadzoru procesów magazynowych.
Szybka realizacja zamówień i szybka dostawa
Klienci po realizacji zamówienia w sklepie internetowym bez wątpienia oczekują szybkiej i sprawnej obsługi i wysyłki zamówienia. Ma to szczególnie istotne znaczenie w okresie przedświątecznym, gdy zamawiający chcą mieć pewność, że produkty, które często mają być prezentami, dotrą na czas.
Brak marginesu błędu i duża liczba zwrotów
W okresie przedświątecznym błędy związane z mylną kompletacją zamówień mogą być szczególnie kosztowne – i to dosłownie. Obsługa zwrotów i reklamacji, przetwarzanie zwrotów i przyjęcie zwróconych towarów z powrotem pochłania wiele firmowych zasobów.
Konieczność zwiększenia magazynowych zasobów.
W gorącym okresie sprzedażowym wielu internetowych sprzedawców skłania się do zwiększenia nakładów na zasoby ludzkie (np. tymczasowych pracowników) oraz magazynową infrastrukturę (np. urządzenia). Aby sprostać wzrostowi wolumenu zamówień, wielu sprzedawców internetowych musi zwiększyć zasoby ludzkie i infrastrukturę magazynową. Często oznacza to zatrudnienie nowych pracowników i inwestycje w technologię, aby zoptymalizować procesy magazynowe i zapewnić odpowiednią wydajność realizacji zamówień.
Sprawny obieg informacji między sklepem e-commerce a magazynem
Logistyka sklepu internetowego wymaga nieustannej wymiany informacji pomiędzy interfejsem sklepu internetowego a samym magazynem. Chodzi na przykład o wymianę informacji na temat stanów magazynowych oraz ich bieżące aktualizowanie. Należy zadbać o to, by klienci mogli składać zamówienia tylko na produkty, które są na stanie. Ścisłe monitorowanie stanu zapasów jest tutaj kluczowe.
Usługi logistyczne dla e-commerce.
Optymalizacja procesów logistycznych, umiejętnie zaplanowana logistyka e-commerce i sprawnie zrealizowane zamówienia mogą pomóc w zwiększeniu przychodów i zdobyciu zaufania nabywców, którzy za sprawą sprawnej obsługi zamówień mogą stać się stać się stałymi, lojalnymi klientami.