Kompletacja zamówień. Jak unikać błędów podczas kompletacji w magazynie?

15.01.2024

 

Kompletacja zamówień to proces w łańcuchu dostaw odpowiadający za składanie lub zbieranie różnych produktów lub elementów, będących częścią zamówienia klienta, w celu stworzenia kompletnego zamówienia do wysyłki. Każdemu przedsiębiorcy zależy aby kompletacja zamówień, odbywała się w jak najbardziej optymalny i bezbłędny sposób.

 

 

Metody kompletacji zamówień – czyli jak odpowiednio zająć się zamówieniem klienta

 

 

Kompletowanie zamówienia jest niezwykle istotne w magazynowaniu, dystrybucji detalicznej oraz przy prowadzeniu sklepu internetowego, gdzie zamówienia często zawierają produkty z różnych lokalizacji lub od różnych dostawców. Kompletacja ma na celu usprawnić cały przebieg w łańcuchu dostaw, zapewniając, że klient otrzyma pełne, kompletne zamówienie w jednej wysyłce, co z kolei może skrócić czas dostawy i poprawić doświadczenie klienta z dostwcą. Podczas kompletacji niezwykle istotnym czynnikiem, który ułatwia pracę całego centrum logistycznego, jest automatyzacja procesów zachodzących w magazynie, na przykład poprzez używanie systemów zarządzania magazynem i technologii wspomagających, takich jak skanery kodów kreskowych czy systemy informatyczne, które minimalizują ludzkie błędy i zwiększają wydajność kompletacji

 

Kompletacja zamówień. Metody kompletacji zamówienia

 

 

W zakresie realizacji zamówień istnieje szeroki wachlarz metod, z których można skorzystać, a podział ten może następować według różnych kryteriów. Przyjrzyjmy się zatem bliżej różnym aspektom kompletacji zamówień, takim jak strategia realizacji, obsługa, czy przepływ towaru i personelu. Na polu strategii realizacji wyróżniamy różne podejścia, takie jak single order picking, multi-order picking, kompletacja strefowa, grupowa czy kompletacja cross-docking. Jeśli spojrzymy na obsługę kompletacji zamówień, możemy wyróżnić kompletacją ręczną, półautomatyczną i automatyczną. Natomiast z perspektywy przepływu towaru i personelu, istnieje podział na kompletację „człowiek do towaru” oraz „towar do człowieka”.

 

 

Proces kompletacji zamówień

 

 

Proces kompletacji w magazynie obejmuje kilka kluczowych etapów, których usystematyzowanie znacznie przyśpiesza pracę zarówno w małych jak i dużych magazynach. Cały proces rozpoczyna się od momentu złożenia zamówienia przez klienta, w którym to magazyn otrzymuje informacje dotyczące tego, jakie elementy paczka ma zawierać.

 

Aby kompletacja przebiegała sprawnie, przed przygotowaniem zamówień pracownicy magazynu powinni przygotować potrzebne narzędzia, takie jak wózki widłowe, skanery kodów itp. Następnie pracownicy zajmują się kompletowaniem, weryfikacją i kontrolą produktów, tak aby klient dostał pełne zamówienie.

 

 

Jak uniknąć błędów podczas kompletowania zamówień?

 

 

Błędy związane z kompletacją zamówień są zmorą każdego, kto związany jest z branżą logistyczną. Aby kompletowanie zamówień było przeprowadzone w sposób poprawny i jak najbardziej efektywny można wprowadzić kilka procedur, które pozwolą na zminimalizowanie błędów.

 

Dzięki zautomatyzowaniu oraz korzystaniu z technologicznych nowości tworzonych z myślą o przestrzeniach magazynowych szansa na popełnienie błędu przez pracownika znacznie się zmniejszyła, gdyż systemy informatyczne znacznie poprawiły jakość działań przeprowadzanych przez centrum logistyczne danego przedsiębiorstwa. Gdy w magazynach przebiega proces kompletacji zamówień, warto jest również sprawdzić kilkukrotnie adres, na który paczka zostanie wysłana, tak aby nie doszło do pomyłki.

 

Na pracę przy kompletacji również pozytywnie wpłynie częste robienie audytów i przeprowadzanie kontroli jakości, co sprawi, że każdy klient na czas dostanie swoją paczkę, zgodną z jego zamówieniem. Aby praca była zawsze efektywna i na wysokim poziomie, warto również zainwestować czas oraz pieniądze w szkolenie pracowników.

 

Działania podejmowane w magazynach mają znaczący wpływ na organizację przepływu. Dlatego warto regularnie analizować i zmieniać procesy zachodzące podczas kompletacji towarów gdy coś zawodzi lub nie jest realizowane na optymalnym poziomie.

 

 

 

 

    Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

    * Pole wymagane