Jak zmieniła się logistyka i magazyny
po 2 latach pandemii?

28.06.2022

 

Po dwóch latach od wybuchu pandemii COVID-19 z całą pewnością możemy powiedzieć, że odcisnęła ona trwałe piętno na otaczającej nas rzeczywistości.

 

Zmiany odczuły i społeczeństwo, i świat biznesu. Nie inaczej było z branżą logistyki magazynowej. O tym, jak koronawirus zmienił ten sektor, pisze na naszym blogu:

 

Paweł Bobiński

Członek Zarządu

w Logifact-Systems

 

 

Przez ostatnie dwa lata wszyscy musieliśmy nauczyć się żyć w nowej rzeczywistości. Skutki pandemii są widoczne i odczuwalne w każdej dziedzinie życia. Jej negatywny wpływ wyraźnie zaznaczył się w gospodarce oraz na kondycji społeczeństwa. Przez pandemię i zamrożenie działalności wiele osób straciło pracę, a ci, którzy mieli taką możliwość, przeszli na jej zdalną formę. Są jednak obszary, które zdecydowanie rozwinęły się w tym czasie – m.in. branża farmaceutyczna czy e-commerce.


Na początku trudno było odnaleźć się w nowych realiach. Nie do końca wiedzieliśmy, jak poradzić sobie z tą sytuacją i jak organizować pracę. Nagłe lockdowny lub przypadki zachorowań na koronawirusa w zakładach pracy były ogromnym wyzwaniem, wręcz zagrożeniem dla wielu firm. W niektórych branżach magazyny lub produkcja były zmuszone do czasowego zatrzymania działalności.

 

  • Zmiany w organizacji pracy

     

Z czasem jednak, kiedy zasady bezpieczeństwa zostały dopracowane i potrafiły skutecznie chronić pracowników, wszystko stopniowo zaczęło wracać do normy. Jest to jednak „nowa normalność”, w której firmy nadal pozostają czujne oraz są przygotowane na możliwość funkcjonowania w trudnych warunkach. Nowe zasady sprawiły, że w magazynach zostały wdrożone reżimy sanitarne oraz szkolenia dla pracowników. Z czasem lockdowny przestawały być czymś nadzwyczajnym, a nakładane na ludzi kwarantanny były coraz krótsze, co pozwalało zdrowym pracownikom na szybszy powrót do obowiązków.


Oprócz zmian, które w bezpośrednim stopniu wpłynęły na pracowników, widoczne są także te dotyczące kontaktów z osobami z zewnątrz. Jeśli tylko istnieje możliwość, to takie spotkania organizowane są w formie zdalnej. Dokładna kontrola osób, które odwiedzają magazyn zmniejsza ryzyko, a także, w przypadku kontaktu z osobą zarażoną, daje informacje o tym, kto miał z nią styczność i pozwala na szybki kontakt, w celu poinformowania o zagrożeniu.

 

  • Nowe technologie w magazynach i systemy WMS

     

W pandemicznym czasie wiele firm zainwestowało w nowe technologie, dzięki którym usprawniono nie tylko spotkania zdalne, ale także pracę magazynów. W chwili obowiązywania najostrzejszych obostrzeń udało nam się, w pełni zdalnie, uruchomić w magazynie nowy system WMS, co jest nie lada osiągnięciem. Jednak z uwagi na charakter pracy magazynów, polegający głównie na obsłudze „fizycznego” przepływu materiałów, nie wszystko da się zrobić w takiej formie. Czas pandemii pokazał jednak, że w wielu kwestiach zdalne zarządzanie jest możliwe, bardzo dobrze się sprawdza oraz wpływa pozytywnie na ekologię oraz ekonomię.


Równolegle do rozwoju nowych technologii komunikacyjnych zaobserwowano także rozwój w zakresie informacji cyfrowej, w którą wpisują się systemy WMS. W trakcie pandemii niektóre branże zanotowały wyraźne spowolnienie, inne natomiast przyspieszenie działalności, np. farmacja i e-commerce. W tych branżach, magazyny posiadające nowoczesne i wydajne systemy dużo lepiej radziły sobie ze wzrostem popytu niż te, które takich systemów nie posiadały. W niektórych przypadkach, ilość zamówień w tym czasie przerosła wszelkie oczekiwania i prognozy, więc wiele firm nie było przygotowane na obsłużenie tak dużego strumienia towarów. Systemy manualne nie sprawdzały się i znacząco spowalniały pracę a ich skalowanie często bywało dużym wyzwaniem, które w krótkim czasie, w wielu przypadkach, praktycznie było niemożliwe do zrealizowania.

 

Dzięki pandemii wzrosła świadomość dotycząca zapotrzebowania na nowe technologie, gdy na rynku pojawiają się zakłócenia. Zaobserwować można również większy nacisk na automatyzację procesów w magazynie. Pozwala to na usprawnienie pracy i zmniejszenie ilości pracowników fizycznych, co dla przedsiębiorców bywa często bardziej opłacalne.

zagrożeniu.

 

  • Zmiany w zachowaniu konsumentów i rozwój e-commerce

     

Pandemia znacząco wpłynęła na decyzje konsumentów, ale także przyczyniła się do zmian na rynku logistycznym. Z wielu badań wynika, że w tym czasie popularność e-commerce w Polsce znacząco zrosła. Mówi się o niemal dwukrotnym wzroście w stosunku do czasu przed jej rozpoczęciem. Pandemia przyczyniła się do intensywnego rozwoju zakupów online m.in. artykułów spożywczych czy leków bez recepty. Jest to ogromna zmiana i wyzwanie zarówno dla rynku logistycznego, systemów logistycznych, jak i dla sprzedawców.

W kwestii magazynowania artykułów spożywczych i leków, wymogi dotyczące regulacji oraz zapewnienia standardów w całym procesie są bardziej restrykcyjne niż np. dla magazynów sklepów odzieżowych. Z tego powodu wszystkie systemy logistyczne muszą je optymalnie wspierać. W związku z powyższymi zmianami w zachowaniu konsumentów możemy zaobserwować znaczący wzrost w zapotrzebowaniu operatorów i systemów logistycznych, które są w stanie zapewnić tak wysokie standardy i obsłużyć specjalistyczne wymogi danej branży.


Podsumowując – logistyka i magazyny przez ostatnie dwa lata przystosowały się do nowych warunków i dostosowały swoje działania do postępujących zmian. Pokazuje to, jak rynek logistyczny prężnie się rozwija i podąża za potrzebami klientów. Pandemia przyczyniła się do wzrostu zapotrzebowania usług związanych z rynkiem e-commerce oraz specjalistycznych kompetencji w rozwiązaniach logistycznych.

    Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

    * Pole wymagane